Retro je hitem a platí to i ve sféře dopravních prostředků. Řada z nás si určitě pamatuje, jak se v mládí proháněla na oblíbeném „fichtlu“ či babetě. Co mohou tyto stroje nabídnout v 21. století?
Krátký pohled do historie
Tradice mopedů je v Česku velmi silná. Pod pojmem moped, zjednodušeně řečeno, rozumíme jednostopé vozidlo, které je kombinaci motocyklu a bicyklu.
Legendární Jawa Pionýr, přezdívaná motoristy familiérně také „fichtl“, se u nás začala vyrábět v 50. letech 20. století. Vyprodukovat se tím měl dostupný dopravní prostředek určený širokým vrstvám lidí. Jezdit se na něm navíc mohlo už od dovršení 15 let. „Fichtly“ pak na trhu vydržely až do 80. let.
Souhrnné označení Pionýr se používá pro několik typů motocyklů. První typu označovaný jako 550 se v továrně Považské Bystrici vyrobil už v roce 1950. Starší verze byly vybaveny motorem o objemu 49,8 cm³, ty modernější posléze motorem s objemem 49,9 cm³.
Další myšlenka na malý a snadno ovladatelného motocykl se v tehdejším Československu zrodila nedlouho poté, konkrétně v 60. letech minulého století.
První mopedy zn. Babetta se objevily v 70. letech 20. století. Konkrétně šlo o model Jawa M-228 Babetta. Na svou dobu šlo o stroj moderní konstrukce typický nízkou hmotností a vybavený jednorychlostní převodovkou.
Retro mopedy v moderním pojetí
Z myslí motoristů nevymizely tyto slavné stroje dodnes, proto moderní technologie přinesly oživení populárních vozítek.
Zároveň však soudobí výrobci reflektují i aktuální trend, kterým je příklon k ekologičtějším druhým dopravy. V tuzemsku se tak pozvolna začínají prosazovat tzv. e-mopedy, které jsou alternativou dříve vyráběných mopedů s elektrickým motorem. Pořídit si tak můžete e-babetu i e-fichtl.
Retro elektroskútry představují stylovou alternativu pro zodpovědnější cestování. Mají totiž celou řadu předností.
Jaké jsou výhody elektrických skútrů
Elektrické retro skútry představují kompaktní dopravní prostředky vhodné zejména pro ježdění po městě. Využijete je hlavně na cesty do práce, ale poslouží i na kratší výlety. Dojezd se podle stylu jízdy i kapacity akumulátoru obvykle pohybuje kolem 70 km až 100 km.
Tyto verze skútrů nevydávají nepříjemný zápach a nejsou ani hlučné. A samozřejmě do ovzduší neuvolňují ani žádné škodlivé zplodiny.
Šetrnější jsou i k vaší peněžence. Provoz elektroskútru je citelně levnější ve srovnání s tradičním skútrem na benzín. Řádově se provozní náklady pohybují v současné době v haléřích na kilometr.
A nijak dramaticky se nezvýší ani po započítání nutných výdajů na servis. Elektrický skútr nevyžaduje pravidelnou výměnu jízdních kapalin. S ročními náklady se tak „vejdete“ do cca 10 000 Kč. Prakticky to jediné, s čím musí jeho majitel počítat, je pravidelné nabíjení a po cca 15 až 25 000 km i výměna baterie.
K dalším výhodám patří stále i dostupnost pro relativně široký okruh motoristů. Na některé e-skútry totiž nepotřebujete řidičské oprávnění.
Zdroj náhledových obrázků: Pixabay, Wikipedia, motoe.cz