Na správu bytových domů se dnes specializuje řada společností, které zajišťují správu na profesionální úrovni. Není však řečeno, že musíte být s činností takového správce spokojeni. Správa bytového domu je totiž komplexní záležitostí, kde může dojít k řadě pochybení. Abyste ale dokázali takové problematické body identifikovat, měli byste mít přehled o tom, co je vlastně v kompetencích takového správce. Pokud nejste spokojeni, je také důležité vědět, že se můžete ozvat.
Odvolání správce při nespokojenosti
Nedílnou součástí správy bytového domu je samotné zajištění jeho chodu tak, aby se v bytové jednotce dobře žilo. Do značné míry to souvisí zejména s údržbou. Také s ohledem na údržbu mívají nájemníci často nejvíce výhrad. Jednak to může být úklid ve veřejných prostorách, jako jsou chodby, ale také zimní úklid nebo zajištění chodu a bezpečnosti výtahů. Pokud nejste s něčím spokojeni, právě zde by se hodil návod na výměnu správce bytového domu. Ze všeho nejdříve je potřeba vědět, že odvolání správce lze zajistit:
- Na schůzi majitelů bytů
- Nadpoloviční většinou hlasů
Se samotou schůzí se ale pojí dva problémy. Tím prvním je ten, že schůzi svolává správcovská společnost. To může pochopitelně vést obstrukcím, ale po uplynutí lhůty 15 dní mohou schůzi svolat také majitelé bytů. Je pro to potřeba mít podpisy aspoň čtvrtiny celkového počtu majitelů bytů.
Administrativa musí běžet hladce
Nejsou to ale pouze služby související s údržbou, na které si mohou nájemníci stěžovat. Někdy skřípe také stránka administrativní, což může být ještě závažnějším problémem. Povinností každého správce bytového domu je zaslat roční vyúčtování nájemného, ale také pravidelně zasílat měsíční zálohový předpis. Někdy mohou být tyto dokumenty nesrozumitelné nebo se v nich objevit nesrovnalosti, což potom působí nájemníkům problémy. Správce musí být schopen v takovém případě poskytnout vysvětlení, protože nesrovnalosti v dokumentech jsou také důvodem k jeho odvolání.
Zdroj obrázku:
Montypeter / Shutterstock.com